Waar moet een goed logo aan voldoen?

Het logo is het uithangbord van je onderneming. Het geeft mensen een eerste indruk van wie je bent, wat je doet en het geeft je bedrijf de uitstraling die het verdient. Even een logootje ontwerpen? Denk daar niet te makkelijk over! Samen met je bedrijfsnaam is het logo vaak het eerste wat (potentiële) klanten van je bedrijf zien. Het tot stand komen van een goed logo vraagt aandacht en tijd!

Bij het ontwikkelen van een logo moet er goed gekeken worden naar de volgende punten:

• Passend bij de doelgroep
Het is belangrijk dat je weet wie je doelgroep is en wat je wilt uitstralen. Wil je een strak logo (zakelijk) of mag het wat speelser (consumentenmarkt)? Een voorbeeld van een strak logo is het logo dat wij hebben ontworpen voor Winterwarm, het logo voor zwembad Jaspers is een goed voorbeeld van een speelser logo.

Winterwarm
jaspers

• Herkenbaarheid
Natuurlijk wil je herkenbaar zijn! Je wilt immers opvallen bij je doelgroep en onderscheidend zijn t.o.v. je concurrent. Ook wil je met het logo wat vertellen over je bedrijf en wil je professioneel overkomen. Je logo moet positieve associaties oproepen bij (potentiële) klanten.

• Eenvoud
De kracht en herkenbaarheid schuilt vaak in de eenvoud. Maar eenvoud betekent niet per definitie simpel. Vaak is een eenvoudig logo het meest lastig om te maken aangezien het wel krachtig moet zijn. Want ook als een logo klein wordt gebruikt moet het duidelijk zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een profielfoto op social media. Hoe eenvoudiger, hoe beter het (ook van een afstand) te herkennen is.

• Tijdloos
Een ontwerp moet tijdloos zijn om een hele tijd mee kunnen gaan, al kan een restyle soms wenselijk zijn. Bijvoorbeeld als het logo niet meer past bij je bedrijf of niet meer aansluit bij de huidige tijdsgeest. Hierbij een voorbeeld van een logo dat wij hebben gerestyled:

Hesling Voor en Na

• Toepasbaarheid
Leuk, een nieuw logo. Maar hoe goed en herkenbaar is het nog wanneer je het in het klein gebruikt, in zwart/wit, op drukwerk, op je wagenpark of site? Allemaal dingen waar je vooraf goed over na moet denken om te zorgen dat je logo op alle uitingen overeind blijft. Zorg daarom voor verschillende logo-varianten zoals een diapositief logo, een logo in 1 kleur, een versie voor als je logo erg klein geplaatst wordt en een avator of favicon voor gebruik op social media of je website.

• kleur
Kleur doet meer dan je denkt. Kleur werkt mee aan de herkenbaarheid van je logo, maar moet ook zorgvuldig gekozen worden. Kleur roept emotie op en kan geassocieerd worden met een bepaald gevoel. Bijvoorbeeld: gevaar (rood), kil (blauw), of goedkoop (geel).

Alleen met een goed logo ben je er nog niet. Een logo wordt immers altijd ergens op toegepast. Denk bijvoorbeeld aan je huisstijl (briefpapier, visitekaartjes etc. ) maar het staat ook op een brochure, je website, vlaggen en wagenpark. Ook die zaken verdienen een passende vormgeving!

Ben je benieuwd of een nieuw logo of een restyle van jouw logo een goed idee is? Bel 0543 533603 en vraag naar Sander Peters voor deskundig advies.