Bedrijfsnaam kiezen? 3 tips bij het kiezen van de juiste

Passende bedrijfsnaam kiezen?

 

Een bedrijfsnaam kies je met grote zorg uit. Je denkt er veel over na en zet de voor- en nadelen uitgebreid tegenover elkaar. Soms zit je zo diep in de materie dat het op een gegeven moment moeilijk is om te zien welke bedrijfsnaam nu het meest pakkend is. Bovendien is een goede bedrijfsnaam van belang voor je online strategie en maakt het deel uit van je eerste indruk.

Kies je voor een beschrijvende bedrijfsnaam of toch verzonnen? Dekt de naam je gedachtegoed? En hoe ga je dit visueel uitwerken? In dit artikel zetten we drie essentiële onderdelen van je bedrijfsnaam op een rij.

Beschrijvende vs. verzonnen bedrijfsnaam

Online zijn er veel punten waar je op moet letten bij het implementeren van een nieuwe bedrijfsnaam. Het zal een groot effect hebben op onder andere je ranking in zoekmachines, AdWords campagnes en je SEO-resultaten.

De beschrijvende bedrijfsnaam

Een beschrijvende bedrijfsnaam biedt op het gebied van marketing enkele voordelen. Het grootste voordeel is dat je niemand hoeft uit te leggen wat je doet. Daarnaast komt het sterk en autoritair over, is de domeinnaam makkelijk te onthouden en zorgt het voor een hogere positie in zoekmachines. Een beschrijvende bedrijfsnaam is voornamelijk geschikt voor bedrijven die zich richten op nichemarkten of één soort productengroep/dienst.

De verzonnen bedrijfsnaam

In plaats van een beschrijvende bedrijfsnaam kun je er ook voor kiezen om een verzonnen woord te gebruiken als bedrijfsnaam. Dit kan ook een afkorting zijn van meerdere woorden. Bij een verzonnen woord is het belangrijk dat het goed klinkt. Bedrijfsnamen die goed klinken hebben als voordeel dat ze makkelijk te onthouden zijn. Een verzonnen bedrijfsnaam is niet geschikt voor alle sectoren of diensten. Qua marketing is het belangrijk om duidelijk te maken wat je doet. Middels SEO en SEA kan ervoor gezorgd worden dat de juiste personen op je website terecht komen.

De keuze van je bedrijfsnaam zal hoe dan ook invloed hebben op je marketing. Zowel online als offline dien je de boodschap en het soort kanalen aan te passen aan je bedrijfsnaam en doelgroep. Hieronder hebben we enkele punten op een rij gezet waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van een nieuwe bedrijfsnaam.

3 essentiële onderdelen van je bedrijfsnaam

1. Zorg dat de naam je producten en/of gedachtengang dekt.

Als eerste is het van belang dat je bedrijfsnaam je producten of gedachtegang dekt. Niche- en speciaalzaken zijn een goed voorbeeld van bedrijven die eenvoudig een beschrijvende naam kunnen hebben. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue, die elke productgroep in een aparte shop presenteren. Een voorbeeld hiervan is Laptopshop. Deze naam geeft duidelijk weer dat je er voor laptops terecht kunt. Het kan echter ook een bredere naam zijn, zoals Media Markt. Uit de naam kun je opmaken dat het een plek (markt) is waar je allerlei soorten media spullen kunt kopen, ook laptops.

laptopshop.nl mediamarkt

2. Duidelijk en simpel

Als tweede is het belangrijk dat een bedrijfsnaam duidelijk en simpel is. Een goede bedrijfsnaam kun je namelijk maar op één manier uitleggen en kan niet op een andere manier worden geïnterpreteerd. Je hoeft de naam dan ook niet uit te leggen en bovendien is hij goed te onthouden. Denk er hierbij wel aan om eenvoudige spelling te gebruiken. Burgerking past dit goed toe. Niemand zal de zaak binnenlopen met het idee om een biefstuk te gaan eten. Ook Schoenenreus past deze strategie toe. Je weet direct waar je bij hun voor terecht kan.

burgerking schoenenreus

 

3. De visuele bedrijfsnaam

Een derde essentieel onderdeel je visuele bedrijfsnaam. Dit voor een goede uitstraling en snelle herkenbaarheid. Een professioneel logo wekt vertrouwen en zorgt voor een goede eerste indruk. Humor kan dit effect versterken. Bij een verzonnen bedrijfsnaam kan dit extra belangrijk zijn. Een voorbeeld van een goede visuele bedrijfsnaam is die van bol.com. Dit bedrijf is constant bezig met het promoten van de zeer uiteenlopende producten die er gekocht kunnen worden. De bolle mascotte ondersteund hen hierbij. Een ander voorbeeld is WNF. Zij hebben de panda als logo.

bol-com_ wwf

 

Creativiteit als uitgangspunt

Naast deze 3 punten zijn er een hoop andere factoren waar je rekening mee moet houden. Als je zelf veel bezig bent met je nieuwe bedrijf krijg je met zoveel termen te maken dat het vaak moeilijk wordt om terug te gaan naar de kern. Bovendien moet een bedrijfsnaam voor anderen duidelijk zijn, niet alleen voor jezelf. Het is dan ook een aanrader dat je een team met een frisse blik erbij betrekt. Zo kom je vaak tot de meest vernieuwende ideeën.

Sta jij 100% achter je bedrijfsnaam?

Bij het kiezen van een bedrijfsnaam is het dus van belang dat je duidelijk maakt wat je verkoopt. Marketingtechnisch zal dit, zeker in het begin van de invoering, voordelen hebben. Kies je voor een verzonnen bedrijfsnaam dan kies je voor de vrijheid om een compleet eigen identiteit te creëren. Van een nieuw woord weet immers niemand wat het betekent. Houdt er wel altijd rekening mee dat het je doelgroep aanspreekt en dat je visuele bedrijfsnaam voor versterking zorgt.

Wil je meer weten? Neem geheel vrijblijvend eens contact met ons op, we helpen je graag verder!

bron: mijnmarketing.com