Facebook wil het nieuwe LinkedIn worden

Facebook voor digitaal solliciteren?
© Bij Dageraad

Het wordt misschien makkelijker om digitaal te solliciteren. Social media-gigant Facebook wil cv’s aan profielen toevoegen. Maar waar hebben we dan LinkedIn nog voor?

Facebook test momenteel een nieuwe ‘werkgeschiedenis’-feature, zo ontdekte de Amerikaanse technieuwssite The Next Web. Sommige gebruikers hebben toegang gekregen tot de functie, waarmee ze hun cv en andere relevante werkinformatie op hun profiel kunnen zetten. Daarmee kunnen ze direct solliciteren op vacatures. De informatie is ook in te zien door recruiters op zoek naar nieuwe kandidaten.

Wie zich nu al zorgen maakt over de wel erg gezellige foto’s van afgelopen weekend: weghalen hoeft niet. De nieuwe feature houdt werkinformatie gescheiden van de persoonlijke informatie die iemand deelt.

Bang

Met de test begeeft Facebook zich duidelijk op het terrein van LinkedIn, het grootste sociale netwerk voor professionals. Veel mensen maken gebruik van LinkedIn – statistiekdatabase Statista telde vorige maand 106 miljoen actieve gebruikers – maar van Facebook nog veel meer: zo’n 2 miljard actieve gebruikers.

Moet LinkedIn nou bang worden van deze stap? ,,Als Facebook ergens aan begint moet je eigenlijk altijd een beetje bang zijn”, zegt social media-expert Jaap van Zessen. ,,Het is een groot bedrijf met veel geld, ze leveren geen half werk.’’ Veranderingen, zoals het toevoegen van meer mogelijke reacties dan ‘vind ik leuk’ of het live kunnen streamen van video, worden uitgebreid getest en waar nodig aangepast. ,,Wat ze proberen lukt niet altijd, maar soms levert het ook grote successen op.’’

Dat Facebook de pijlen op LinkedIn richt, is geen verrassing. Facebook test het hele jaar door nieuwe uitbreidingen om concurrenten de loef af te steken. ,,Instagram Stories kopieert eigenlijk Snapchat. Een nieuwe marktplaats-functie die al in Amerika beschikbaar is, lijkt op wat Ebay en Amazon aanbieden. Het is al langer bekend dat Facebook meer in wil zetten op werk en vacatures. LinkedIn is van grote concurrent Microsoft. Facebook snoept graag een beetje van dat kleine koninkrijk af.’’

Instagram

De nieuwe cv-functie zou kansen kunnen opleveren voor werkgevers. ,,Bedrijven zullen afwegen waar ze hun vacatures liever willen plaatsen. Dat hangt ervan af waar ze de gewenste kandidaten kunnen vinden. Jongeren tussen de 18 en 20 jaar hebben vaak geen LinkedIn-profiel. Facebook biedt wel toegang tot die mogelijke werknemers omdat ze ook eigenaar zijn van Instagram.’’ LinkedIn zal volgens Van Zessen niet snel verdwijnen. ,,Mensen zullen hun bestaande LinkedIn-profiel niet zo snel verwijderen. Oudere en ervaren kandidaten, vooral voor de hogere functies, blijven zo wel te bereiken.’’

Of Facebook de cv-functie definitief beschikbaar stelt, moeten we nog even afwachten. ,,Ik verwacht dat het nog wel een jaar duurt, als deze functie al definitief beschikbaar komt. Facebook rolt dingen altijd heel langzaam uit. Ze proberen het altijd eerst in een of twee landen voor de rest van de wereld volgt.’’ De eerste paar maanden van de test zullen belangrijk zijn. ,,Facebook kan ook heel goed meten of en hoe mensen de nieuwe functie gebruiken. Als blijkt dat niemand er wat mee doet, zullen ze er niet mee doorgaan. Dan richten ze zich weer op iets anders.’’

Bron: AD 18-10-2017